fredag 23 juli 2010

"Mamma ska göra dig vacker"

Min kompis skrev en arg statusrad på Facebook för några dagar sedan angående programmet "Toddlers and tiaras". Jag kollade lite klipp på nätet och blir riktigt förbannad och ledsen när jag ser bilder som denna, hur fan kan man utsätta sina barn för detta?




"Toddlers and tiaras" är ett program som sänds på Discovery Travel & Living det handlar om skönhetstävlingar för barn. Flickorna är mellan 2-10 år gamla, de yngsta deltagarna är bara runt 1år. De minsta barnen bärs ut på scenen utav sina föräldrar (bara mammor vad jag har sett) där de bedöms av en allvarlig jury. En domare säger i ett videoklipp: "om barnen gråter blir det poängavdrag direkt". I de olika åldersgrupperna visas barnen upp och bedöms i aftonklänning, causal och baddräkt/bikini. Barnen trippar ut på scenen (i vissa fall puttas de ut av mamman), försöker svänga på höfterna, vickar på stjärten, kastar en väl inövad slängkyss åt juryn och blinkar med ena ögat.

Innan de kliver ut på scenen har flera timmar lagts ner på att få barnen "vackra", förvandlade från barn till dockor. Fejkad solbränna med spray tan, mer smink än jag någonsin haft på mig, lösögonfransar, när barnen runt 5-6 år börjat tappa sin framtänder (eller om barnet har fula tänder) används löständer och sedan en massa massa löshår... Varför inte bara skrika rakt i ansiktet på sin fyraåriga dotter: "du är ful, du duger inte som du är men om du sitter stilla här nu och är tyst i 3 timmar så ska mamma göra dig vacker". När mammorna förvandlat sina döttrar till en blandning av Barbie och "Amber" från www.transvestit.com så klär de ut flickorna i små "söta" prinsessklänningar eller nej just de, varför inte sätta på dom bikini, bikini?! Tävling i skönhet för barn så små som 2-3åringar, uppsminkade och utklädda till att likna och bete sig vuxna kvinnor, varför gör man såhär mot sina barn? En mamma berättar stolt att hennes dotter tävlat sen hon var 4månader gammal. Vågar inte tänka på om hon använde smink, löshår och spray tan då med.




I södra USA är skönhetstävlingar för barn en miljonindustri. I ett klipp som jag tittar på berättar en mamma att hon kan spendera ca 7000$ på en tävlingshelg. Detta påpekar hon gång på gång för sin 5-åriga dotter " Mom put a lot of money on this. You have to win now". Kan ni tänka er den pressen på ett litet barn, hon har inte valt att göra detta. Psykisk barnmisshandel tycker jag och ansvaret vilar helt och hållet på föräldrarna.
Jag undrar hur man tänker som förälder när man utsätter sitt barn för detta. Har de haft en taskig uppväxt där utseende och bekräftelse var det viktigaste? Misslyckades de själva i skönhetstävlingar och vill nu leva ut sina drömmar genom sina barn?

Tidningen Vi Föräldrar har en tävling som nu pågår, man ska skicka en bild på sin bebis och vinnaren hamnar på omslaget av nästa nummer. De 5 finalisterna i omslagstävlingen ligger uppe på hemsidan och alla får rösta. Tycker att Vi Föräldrar är en bra tidning som skriver mycket bra men detta tycker jag är riktigt smaklöst. Vi är inte där ännu, med smink, hårförlängningar och löständer men frågan är: är det dit vi är på väg?!

4 kommentarer:

  1. Reagerade också på tävlingen i Vi Föräldrar när jag läste den. Toddlers & Tiaras kan läggas i högen av teveprogram som jag verkligen inte tycker om fast jag inte sett dem.

    Bra inlägg, mer samhällsmedveten kritik tack. =D

    SvaraRadera
  2. Ja, bra att du ta upp detta. Man blir ju riktigt förbannad. Vi har en bra bit kvar innan vi blir som amerikanarna, men tyvärr tror jag att förr eller senare kommer detta blir ett problem även i sverige.
    Vi gör ju allt som dom gör i USA.

    Shit, och det är här mina barn ska växa upp? (om ja nu skaffar nårgra tillslut )

    -S

    SvaraRadera
  3. Håller med - helt horribelt! Har inte sett programmet och är glad så länge sånt inte sprider sig! Fast bilden du lagt upp till detta är från en superskön film - har du sett den? Little Miss Sunshine, där hon i mitten är en lite ANNORLUNDA skönhetstävlingsdeltagare, kan man säga. Se den om du inte redan gjort det! Tipsar E:s syssling Sara :-) PS. Härlig blogg ni har!

    SvaraRadera
  4. Ja de har du rätt i, den filmen har ja ju sett :) Vilken miss! haha Men bilden får ligga kvar ändå, tack för kommentaren!

    SvaraRadera