torsdag 19 augusti 2010

Dyngkåt och hur helig som helst - Mia Skäringer


"Här får du en bok syrran! När jag läste den tänkte jag direkt på dig!" sa Storasyster och räckte mig Mia Skäringers Dyngkåt och hur helig som helst. Jag blev glad så klart! Det är alltid roligt att få oväntade presenter och extra roligt att få en bok! "Den är skriven i små korta stycken, så du kan ju bara läsa något kapitel då och då om du vill." Ja, Storasyster hade rätt - boken är som gjord för mig! (Hög igenkänningsfaktor och härligt tempo!)Men, nej. Jag kunde inte nöja mig med att läsa något enstaka kapitel då och då. För när jag väl börjat läsa kunde jag inte lägga i från mig boken. Bara ett stycke till, tänkte jag trots att timmen var sen och sömnen började klia i ögonen. Bara ett stycke till...

Mias oblyga språk och generösa sätt att dela med sig av sitt liv går rakt in i hjärtat på mig! Hon skriver varmt, roligt och intelligent. Om kärleken till familjen, om mammarollen, blandfamiljen, sexualiteten, skilsmässan och sitt varannan-vecka-med-barnen-liv. Boken innehåller också den gripande texten Sorgebrev till pappa från Sommar i P1. Skäringer varvar glädjen med rädslorna, det härliga med allvaret - och jag vill bara ha mer! Ja! Jag vill ringa och tacka henne! Jag vill krama henne! Jag vill hylla henne med en sång (om jag bara kunde sjunga...) Jag vill skicka henne blomster och korgar med färsk frukt!
Och till mina vänner vill jag räcka fram boken med uppmaningen: Stäng av mobilen, lämna datorn, glöm TV:n och LÄS!!!
Hmm... jag ska nog gå in på Adlibris.com direkt och köpa på mig ett litet presentlager...

1 kommentar: