tisdag 1 juni 2010

Släpp fötterna fria!

Johanna skriver...



Kan ju börja med att berätta att jag hatar fötter. Jag vet inte riktigt var detta hat kommer ifrån, hat kanske är ett lite för starkt ord, vi kan säga att jag inte direkt tycker om fötter. Fötter kan vara fina i ett par snygga skor men inte nakna, med tår spretandes åt alla håll. Usch! Skit töntigt, jag vet men så är det bara. Jag tycker inte om fötter. Jag har däremot inget emot att själv gå barfota på sommaren, tycker bara inte om när andras fötter kommer för nära (för det händer ju
jätte ofta?!?). Tyvärr så är nu forskare världen över eniga om att det bästa för våra fötter är att ställa undan skorna och släppa fötterna fria (undrar just hur många fötter som kommer attackera mig i sommar...?). Den amerikanske ortopeden William A Rossi tillhör de största kritikerna av moderna skor. Han anser att skor förstör fotens biomekaniska funktion. Våra fötter består av 26 ben, 33 leder och mer än 100 olika muskler, senor och ledband, och enligt ortopeden aktiveras dessa muskler och leder ofta bara när vi går eller springer barfota.


7 fördelar med att gå barfota
  • Du stärker fötternas och benens muskler, senor och leder. Det förbättrar dina motoriska färdigheter och förebygger skador.
  • Du stärker ryggkotorna.
  • Du får välformade fötter med mjuk hud och jämna tår utan förhårdnader, liktornar, krökta tår och hård hud på fel ställen.
  • Du får vackrare ben då alla muskler aktiveras mjukt och konstant när du går naturligt.
  • Du ökar din smidighet och balans.
  • Du förbättrar din hållning.
  • Du får en mental kick och lättare att slappna av, vara närvarande och undvika stress.

........................
Skotillverkare har de senaste 10 åren
försökt få fram ett par sko som
efterliknar den nakna foten.
Synd att de inte blev snyggare...

........................

Det är ju faktiskt underbart skönt att gräva ner fötterna i varm sommarsand, sandkornen filar dessutom på ett naturligt sätt bort förhårdnader på dina fötter. Kanske skulle skippa semesterveckan till Grekland och istället besöka de nya trendiga barfotaparkerna som dykt upp i länder som Schweiz, Tyskland och Danmark?


Fast behöver vi här i Sverige några barfotaparker? Ut i skogen, utmana dig själv och gå på grus, stenar, mossa, klättra på trädstammar och hoppa i lera. På så vis stimulerar du nerver och sinnen i foten och tränar upp muskler och balans.

Jag kan berätta en historia om när jag var liten.
Vi flyttade från Stockholm till en liten by mitt ute i de småländska skogarna sommaren då jag skulle fylla fem år. Det var underbart att växa på landet bland stock och sten, vi var väldigt fria och spenderade dagarna ute i naturen. En dag blev min mamma väldigt upprörd då jag och min bror kom hem från ett av våra små äventyr. Vi var nedstänkta med koskit från topp till tå. Samtidigt som vi kom hem kom vännerna från Stockholm på besök. Inte så roligt tyckte mamma. Det värsta var kanske ändå att vattnet i brunnen var slut denna sommar, så stackars mamma hade inget att tvätta oss med. Det var fanns inget annat att göra än att slänga kläderna i en tunna med gammalt regnvatten och köra ner skitungarna (haha) till sjön 2,5km bort för att skrubbas rena. Tror att Stockholmsbesökarna fick en klar bild av hur livet på landet var. Jag minns fortfarande den mysiga känslan av att hoppa barfota i nylagd varm koskit, något ni borde prova!



Så nu är det bara att tålmodigt vänta in sommaren, för visst är det väl fler än jag som undrar om den kanske har tappat bort adressen till Sverige?

2 kommentarer:

  1. Det där med skorna, har faktiskt sett flera utav dom här i USA, ganska vanligt på gymmet då folk kör löpning i dessa. En del är faktiskt helt okej, tänk dig en svart ballerina skor, fasst med tår :)

    -Sig

    SvaraRadera