torsdag 3 juni 2010

Att välja och bli vald

Under det senaste halvåret har jag sökt jobb parallellt med att jag under några månader "sökt kärleken på nätet". Jag har tänkt på likheterna mellan dessa båda aktiviteter. Om jag nu punktar upp processen steg för steg ska ni få se...

1. Jag söker bland ett stort antal jobbannonser / kontaktannonser. Ögnar igenom textmassor för att se vad som lockar och vad som är mindra intressant. Frågar mig vad jag vill ha. Söker i resultatlistorna. Just det här momentet är rätt så roligt - förväntningar och hopp ligger i luften.

2. När jag hittat en jobbannons / kontaktannons som svarar mot mina önskamål - och mina egna kvalifikationer - skickar jag iväg min CV / mejl till mottagaren med en beskrivning av mig själv. Jag slår an en positiv ton och för självsäkert fram mina fördelar. Det både jag själv och mottagaren vet är min önskan (gömd mellan raderna) Välj mig!
"Vid en eventuell intervju / date berättar jag gärna mer om mig själv!"
Den stora skillnaden här är att jag i jobbansökan lämnar namn på referenser vilket jag inte gör i kontakt med en eventuell partner. Bara tanken på vad mina X skulle säga om mig gör mig nervös - ja men tänk dig själv!

3. Nu kommer vi till den lite ängsliga delen. Jag har skickat iväg min förfrågan och väntar på svar. Kommer jag att få en chans vid en första intervju / en första dejt? Jag tömmer spänt min brevlåda / Inkorg och väntar hoppfullt på att telefonen ska ringa.

4. YES YES YES! Jag blir kallad på intervju / jag får positivt svar från någon som föreslår en dejt! Nu ska de få se på gnistor! Jag river ut allt tänkbart ur garderoben och utbrister något i stil med "Vad ska jag HA PÅ MIG?" .

5. Dagen för intervjun / dejten kommer. Jag är nervös men glad och uppspelt. Ivrig. Extra noga med mascaran. Fokuserat och uppmärksamt möter jag min eventuella arbetsgivare / partner. Betraktar. Blir betraktad. Ställer och svarar på frågor. Blir bjuden på kaffe / ost, kex och vin. Mötet avslutas med ett "Jag ringer."

6. Nu är jag framme vid det mest nervösa momentet - om jag vill få ett positivt svar ang. jobbet / dejten vill säga. Vad gjorde jag för intryck? Vad sa jag egentligen? Pratade jag för mycket eller för lite? Kommer jag att gå vidare i gallringen? Kommer jag att bli VALD?

Visst finns det många likheter mellan jobb- och kärlekssök.
Det handlar om att hitta rätt, att välja och att bli vald.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar