fredag 18 juni 2010

Lisas listor



eLISAbeth skriver...

Jag har alltid tyckt om listor av olika slag. 1) att skriva listor 2) att följa listor 3) att bocka av det jag gjort på mina listor. I mitten av 1970-talet skrev jag önskelistor inför jul / födelsedagar. I mitten av 1980-talet skrev jag listor av lite annan art... typ "Snyggaste killarna i nian" eller "Om jag hade pengar skulle jag köpa...". I början av 1990-talet skrev jag en lista över "Saker jag vill hinna med att göra i mitt liv". Jag hittade nyligen just den listan - den var riktigt rolig att läsa så här 20 år senare. Varje vår brukar jag lista vad jag vill hinna göra under den kommande sommaren. 1) Vilka släktingar och vänner som bor långt bort som jag vill hinna träffa. 2) Roliga och intressanta platser jag vill besöka mm.
Det är alltid så roligt att skriva de där vårlistorna, oftast på ett stort papper med färgranna pennor. Solar och blommor och hjärtan runt om mina planer.

Mina favoritlistor (just nu) är



  • att-göra-lista (börjar varje dag med att skriva en sådan lista för att det ger mig ordning och struktur)
  • inköpslisa (att ta med till matbutiken, IKEA bl.a.)
  • sommar-lista (den jag just berättade om)
  • packningslista (toppen inför en resa)

Nu funderar jag över om det finns en klubb för personer som mig... tror jag ska söka på nätet... Eller kanske du som läser detta känner igen dig! Då kan ju vi starta en klubb för list-fantaster! Ja! Vi kan träffas några gånger per år. Då kan vi skriva alla möjliga sorts listor. Visa varandra listor vi skrivit under det gångna året och dela ut pris till bästa listaren. Listmöte. Årsmöte. Klubbmöte. Gott vin och ostbricka till (så klart). Vad sägs om det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar