söndag 22 april 2012

Hört vid köksbordet..

Fredagkväll. Jag sitter inne i vardagsrummet och ammar, från köksbordet hör jag Rebecca och Anders som pratar:

- Två, tre, ett, noll...
- Hur många är det här då? Anders håller upp 3 fingrar.
- En, två, tre svarar Rebecca.
- Och de här..? Det blir tyst en lång stund tills Anders börjar förklara.
- Det är noll. Inga fingrar håller jag upp. Visste du att det under en lång period av civilisationen inte fanns något uttryck för begreppet noll.  Tidigt kunde man ta till sig räknetalen ett, två, tre, osv, men noll var det ingen som riktigt förstod. Dom gamla grekerna....
Såhär fortsätter det en lång stund. Sen blir det tyst, väldigt tyst.
- Tyckte du att pappa förklarade bra? Tummen upp?
- Tummen ner, svarar Rebecca.

Jag skrattar gott från min plats i soffan.

/Johanna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar