söndag 12 september 2010

Tack och lov!


Jag har under en längre period mottagit nedlåtande och elaka sms, brev och telefonsamtal från en och samma person. Nu har denna person även börjat visa sig här på bloggen (bl.a. lämnat ovälkomna kommentarer). Eftersom jag är innerligt trött på alla dessa påhopp på min person, har jag bett Johanna att granska alla kommentarerna så att jag slipper se de dumma, vilket hon också gör. (Tack Kära Syster att du rensar bort skräpet!)
Det var med viss vånda jag öppnade det kuvärt som jag hittade i brevlådan i förra veckan... Jag tänkte bara: vad är det för elakheter den här gången? Men det var ingen illasinnad avsändare. Det var världens gulligaste Tant Rosa som hade skrivit några rara rader till mig!! Dessutom fick jag hennes snygga visitkort och lite annat smått och gott som piggade upp mig! Jag hade tidigare bett om just dessa visitkort via hennes blogg - att denna upptagna kvinna (som aldrig har träffat mig) tar sig tid att skriva och posta brev till mig, gör mig helt enkelt så himla glad och rörd! Tack och lov att det finns goda människor också!

10 kommentarer:

  1. Min glädje över att glädja kom av sig då jag läste om din vånda. Tyvärr kan vi inte värja oss från idioter för den sista är ju inte född som vi alla vet.

    Jag skulle däremot vilja uppmana alla andra att skriva lite oftare till dessa sköna brudar, för då ser de att idioter inte tar över, utan det goda vinner om och om igen :-)

    SvaraRadera
  2. Hurra för fina brev med presenter och fy fan för brev med personliga påhopp.

    Eli, kvinnan som skriver elaka saker om / till dig är uppenbarligen en kvinna utan någon särskilt stark självkänsla. Det är tydligt att hon har behov av att hävda sig. Hon kanske jämför sig med dig och omedvetet känner sig underlägsen dig.

    Synd och trist att hon inte kan hantera sin egen litenhet på ett sätt som skulle vara bättre både för henne själv och för andra. Om hon var trygg i sig själv skulle hon inte behöva hålla på och tracka andra.

    Och om Du som läser detta är just den Kvinnan som jag talar om i denna kommentar, var då snäll och titta på dig själv och känn efter hur det verkligen känns att vara elak mot någon annan. Känns det verkligen bra? Vore det inte skönare att vara en större människa än så?

    Var snäll och lägg din energi på dig själv och på saker som du mår bra av istället för att lägga energin på att tracka Eli. Om du verkligen lyssnar på dig själv så tror jag inte att du egentligen mår särskilt bra av att såra någon annan.

    Och Eli - Du är en stor och god människa. Glöm inte det. <3

    SvaraRadera
  3. Men....MIN Tant Rosa????
    Vad kul. Hon är världens bästa!
    Hörde du att hon kom till butiken en dag och överraskade mig? Hon är galen också!

    STOR kram till dig och till EBBA!

    //Alex

    SvaraRadera
  4. Här kommer mer godhet! Du är värd bara det bästa!
    Trösta dig med att inga friska, starka människor gör så fega saker som att skriva elaka saker på sms och brev. Du ligger skyhögt över det...
    Det är lättare att inte ta åt sig om man tänker tanken att personen det kommer från inte agerar normalt, förmodligen stukad och fransad i sin självkänsla.
    Dagens ord: Var glad för små men viktiga ting!
    Kram från en som tänker på dig!

    SvaraRadera
  5. Eli, har du läst "En ny jord" av Eckhart Tolle?

    Den berör bl.a. vad det är i en människa som gör att han/hon blir destruktiv eller elak och hur man kan se på det för att inte ta åt sig.

    Boken är lite andlig, och teorierna kan man ju ta till sig om man vill, eller inte. Hursomhelst har jag fått en hel del inspiration och bra tankar och från den och vill rekommendera den till alla. :)

    SvaraRadera
  6. TACK! Fyra bokstäver på rad med mycket värme i till Tant Rosa, Lisa, Alex och Anonym!

    Välkommen som Trogen Läsare nr. 23 Lisa! Glädjer mig att ha dig här!

    Ja, Alex det är DIN Tant Rosa. Vi hittade varandras bloggar tack vare din krönika! Hon är som du: hur härlig, rolig och go som helst!!
    // Eli

    SvaraRadera
  7. Låter som en intressant bok Lisa! Ska kolla på bibblan. // Eli

    SvaraRadera
  8. Ni är ju för söta. MIN, DIN Tant-Rosa!!
    Jag har haft en "pissdag" och känt mig liten, menlös och inte behövd. Så denna läsning gjorde min kväll. Tror minsann att jag ska skutta ur sängen imorgonbitti och känna mig lite mera värd!!
    TACK.

    SvaraRadera
  9. Jag blir ju såklart AS-nyfiken på ERAn Tant-Rosa.
    Så.. Tant Rosa, nu kollar jag in din blogg också.. ;)

    SvaraRadera
  10. Vet du vad Lisa? Du är väldigt välkommen! :-)
    Alla ni andra också, bara kom in och hälsa på mig. Gå ------> *pekar*

    SvaraRadera