söndag 19 september 2010

Ska det här verkligen vara nyttigt?


Jag skulle gärna ropa: Hallå älskling jag är hemma nu! när jag kliver in i hallen och få svar från min (tvåmeters) man som är glad att se mig. Jag skulle gärna planera dagen tillsammans med Honom vid söndagsfrukosten. Ska vi ta långpromenaden före eller efter vi tittar på nya tapeter till hallen? Kolla med barnen vad de har för planer för dagen. Behöver de kanske skjuts till kompisar eller träningen? Jag skulle gärna tillaga middagen tillsammans med Honom med vinglaset inom räckhåll en lördagkväll. Jag skulle gärna kramas och gosa och mysa! Jag skulle gärna se Honom skruva ihop det nya köksbordet. Det är inte det att jag inte kan själv, det vore bara så mycket härligare att se Honom göra det (och när jag nu gör det själv vore det i alla fall gott att ha någon som säger: Vad bra det blev raring!) Jag får då och då höra att det är nyttigt att vara singel. Något i stil med att jag får mer tid för mig själv, att man inte ska hänga upp livet på någon annan, att det kan vara skönt att vara fri också. Fri? Hm.. Nyttigt? Nja.. Fisk är nyttigt, det kan jag hålla med om. Men livet som singel? Tveksamt...

2 kommentarer:

  1. Ah, du menar tvåmetersmannen som inte är hemma när du kommer för att han glömt meddela att han tänkte ta en after work med jobbet?
    Kolla tapeter med mannen? Men det vet du väl att mannen AVSKYR att kolla tapeter så du får släpa med dig syrran eller en kompis.
    Skjutsa barnen får du göra själv, för mannen måste jobba över. Bordet kommer du att skruva ihop själv i ren ilska efter att det stått i flera veckor, trots ett himla tjatande från dig. Hepp, är du botad? ;-)
    Parförhållanden, äktenskap målas oftast av oss singlar i det "rosaste rosa". Det mysiga köksfönstret som vi går förbi på vår ensamma kvällspromenad kanske inte alls är så mysigt trots alla levande ljus. De kanske inte pratar med varandra och kylan mellan dem är kanske värre än för oss som står utomhus.
    Själv så vet jag att JAG är inte redo för kompromisser och att ge upp mitt "fria" singelliv ännu. Jag börjar gilla mig själv, men målet är att känna kärlek. För om jag inte älskar mig själv....bla bla.
    Sedan så tror jag även på ödet och när det är dags så står du i grönsaksavdelningen och sliter i den sista gurkan som även HAN fått tag i :-)

    SvaraRadera
  2. Det är sorgesamt att känna sig ensam. Att längta och att vilja ha någon där när man inte har det.
    När folk säger att det är bra att vara fri ett tag, få egentid och att vara oberoende så säger de det nog ofta för att peppa och uppmuntra.
    Och visst ligger det väl lite i det de säger. Kanske är det lite nyttigt. Ett tag iallafall. Det är nog nyttigt olika länge för olika människor. Och till slut kan man ju tröttna på de uppmuntrande orden, när man bara vill att de ska förstå vad man önskar.

    Och det kyliga förhållandet med de levande ljusen i köksfönstret är ju verkligen inte något man längtar efter. Men som tur är finns det ju nyttigare förhållanden än sådana.;) Nu ska vi bara hitta dem... Och kanske blir det genom den sista gurkan.

    SvaraRadera