fredag 28 maj 2010

Älskade mammor.

Johanna skriver...

På söndag så firar vi våra älskade mammor. Vi borde fira våra älskade mammor varje dag, året om. Vi borde också tänka på de mammor som när de får ett graviditetsbesked fruktar för sina liv. I fattiga länder som Niger i Afrika är risken att kvinnan kommer dö i någon graviditetsrelaterad komplikation 1 på 7. I Sverige är samma siffra mindre än 1 på 17 400. De vanligaste orsakerna till att kvinnor dör i samband med graviditet och förlossning är:


  • Blödning efter förlossningen

  • Infektion i samband med graviditet eller förlossning

  • Osäkra aborter

  • Havandeskapsförgiftning

  • Långdragna och komplicerade förlossningar (till exempel på grund av trångt bäcken eller sätesbjudningar)





Varje år dör det lika många kvinnor av graviditetsrelaterade orsaker som om alla kvinnor som under 5år föder barn i Sverige skulle dö. Varje minut dör en kvinna av något som har med graviditet att göra. Och här sitter vi i Sverige och ursäkta mig men gnäller och är "rädda" för att föda barn på svenska sjukhus, där vi kan få all den hjälp vi behöver. Har vi verkligen rätt till att vara rädda? Vi behöver inte oroa oss för att vi ska förblöda på ett smutsigt jordgolv eller hur vi ska kunna ta oss till närmaste sjukhus när det väl är dags. Nej vi stackars svenska mammor behöver bara be våra män att plocka upp mobiltelefonen och sen kommer en ambulans och hämtar oss, om det skulle gå så långt att de behövs hjälp så snabbt. Vi får gå på förlossningsförberedande kurser, vi får information i överflöd, vi får så mycket smärtlindring vi ber om. Är vi verkligen medveta om att vi har det så satans jävla (ursäkta mig igen) bra i det här landet?

År 2000 enades världens länder om åtta utvecklingsmål. Det femte målet var att "mödradödlighten skall minska med tre fjärdedelar" till år 2015. Det har stått ganska stilla men för några månader sen kom nyheten om att mödradödligheten sjunker, för första gången på 30år.








Jag är oerhört tacksam för att jag blivit mamma i ett land som Sverige och jag tycker att vi på söndag, inte bara ska tänka på våra egna mammor utan på alla mammor världen över. Om du vill hjälpa till att minska mödradödligheten, kan du bland annat stödja Röda korset som har kampanjen Rädda mammorna, läs mer på http://www.raddamammorna.se/

Min mamma fick den här smultronplantan (lite för tidigt) som jag dekorerat med lite röda pärlor, en sommarfjäril och en sten där de står "älskar dig". För det gör jag verkligen, jag älskar dig mamma!


2 kommentarer:

  1. å, vad glad jag blev för den fina smultronplantan,men du johanna är min bästa sötaste lilla smultron.........och vad kul att få ta del av dina och lisas tankar och funderingar....jag kanske blir en riktig datornisse på köpet....

    SvaraRadera
  2. Tack mina kära döttrar för att jag får följa era tankar och funderingar

    SvaraRadera